Nowy lepszy świat w „Futu.re”

futu-re-b-iext36884346

„A ludzie nie zaglądają za misterne płoty wyznaczające granice wygodnego samooszukiwania się.”

Wyobraźcie sobie świat, w którym Europa jest zjednoczona. Nie ma wojen, głodu i śmierci. Każdy człowiek ma prawo do nieśmiertelności. Ma prawo do życia na wysokim poziomie. Ale pod jednym warunkiem nie może mieć potomstwa. Jest to zakazane od górnie przez opływających w luksusie ludzi władzy. Wszyscy są idealni ale przez to bezosobowi. Świat pęka w szwach od nadmiaru ludzi. Europa jest Utopią.

Taki właśnie obraz pokazuje nam Dmitry Glukhovsky autor popularnej trylogii „Metro”. Głównym bohaterem jest Jan nieśmiertelny, z oddziału mającego za zadanie wyszukiwanie i karanie ludzi łamiących zakaz.  Zakaz mówiący o tym, że nikt nie może mieć potomstwa.W tym świecie nikt się nie starzeje. Z wyjątkiem osób,które zapragnęły mieć dzieci. Umierają oni w szybszym tempie. Idealni mieszkańcy brzydzą się „staruchów”. Jan jest postaciom wielowymiarowa. Trudno go  do końca określić czy jest dobry czy zły. Na pewno  ma same złe wspomnienia z dzieciństwa, które odzwierciedlają się na jego życiu cały czas. Bohater od samego początku jakoś mi nie pasował, brakowało mu czegoś. Tak jakby charakteru albo cechy wiodącej. Wydawał mi się taki jakiś za mały na głównego bohatera. Przez co niechętnie czytałam Futu.re. Czasami też fabuła kulała i ciągła się strasznie.  Jednak dałam szansę bo strasznie wyczekiwałam tej książki. Jan przechodzi przemianę dzięki kobiecie. Zaczynają nim targać rozterki, przez co jest on bardziej realny. W tym momencie powieść zaczyna się rozwijać. Akcja jest bardziej złożona. Muszę wspomnieć, że zakończenie książki to najlepsze zakończenie jakie czytałam w życiu. Nie spodziewałam się takiej „bomby”.

Glukhovsky kapitalnie buduje świat utopijny. Trzeba przyznać, że jest mistrzem kreowania świata przedstawionego. Myślałam ,że Metro 2033 to cudo ale Futu.re to majstersztyk. Czuło się wręcz to, że winda jest mała i ciasna. Dawało się wyczuć rozmiar miasta gigant. Autor idealnie przedstawia nam walki polityczne toczące się w „idealnym” świecie. Widzimy kontrole rządu nam ludźmi. Dzięki jego opisom czujemy różnice między lepszą Europą, a biedotą ze świata za szklanym murem. Jest też wątek miłosny ale bardzo skomplikowany. Ta książka ma za zadanie pokazać to do czego ślepo zmierzamy. Niestety widać też skutki uboczne tego, że chcemy, aby nasz świat był idealny. Przyszłość nie maluje się kolorowo, a wręcz bezdusznie.

Reasumując powieść daje do myślenia. Wzbudziła we mnie wiele emocji i na pewno zostanie w mojej pamięci jako kolejne świetne dzieło Glukhovsk’iego. Śmiało mogę porównać do „Rok 1984” Georga Orwell jako kolejny obraz przyszłości. Gorąco polecam czytać z dostępnym soundtrackiem.

 

Ocena:

Treść:  9/10

Grafika : 10/10!

 

2 thoughts on “Nowy lepszy świat w „Futu.re”

  1. Strasznie ciężko się czyta. „(…)zakaz. Zakaz ..” Powtórzenia występujące w tekście są nagminne, przez co całość wieje jakby hmm… Infantylnością. Zdań nie zaczyna się od ale.
    Mój komentarz nie jest hejtem a krytyką konstruktywną-czyli pomagająca. Po książkę na pewno siegnę, gdyż mnie do niej przrkonalaś. Pisz dalej mam nadzieję że wyrobisz styl, no i chapeau bas za odwagę do publikacji. Pozdrawiam.
    Zła owieczka.
    P.S Nazywam się Jan Kowalski. Na imię mam Jan. Łapiesz rocznicę?

    Lubię to

Skomentuj

